Światowy Dzień Backupu obchodzony jest już od 11 lat. To idealnym moment, aby zastanowić się, kiedy ostatnio robiliśmy kopię zapasową naszych danych? Czy zasoby, którymi dysponujemy w firmie są odpowiednio zabezpieczone? Czy mamy plan awaryjny na odzyskanie danych, jeśli je stracimy?
– Backup to nic innego jak kopia zapasowa bądź kopia bezpieczeństwa danych, którą wykonujemy, aby zabezpieczyć nasz dane i mieć możliwość ich odzyskania w przypadku utraty – wyjaśnia Joanna Hermansdorfer, Kierownik Sprzedaży w Pionie Systemów Sieciowych Comp S.A.
Przyczyn utraty danych jest wiele – atak hakerski na infrastrukturę sieciową, błąd systemowy, awaria sprzętu, awarie dostawców, z których usług korzystamy czy zalanie wodą naszego wysłużonego telefonu, przykłady możemy mnożyć.
– Dlatego backup powinniśmy stosować zarówno w przypadku osobistych narzędzi – smartfonów, komputerów – jak i narzędzi firmowych. Dzięki czemu możemy funkcjonować bez większych zakłóceń w prowadzeniu biznesu, czy życiu codziennym, którego smartfony stały się nieodłącznym elementem – wyjaśnia ekspertka Comp S.A.
Backup możemy wykonać zarówno lokalnie zgrywając kopię danych na nośniki przenośne (kartę pamięci, dyski zewnętrzne) czy online korzystając z rozwiązań chmurowych lub dedykowanych serwerów backupowych. 35% badanych przesyła swoje dane do darmowej chmury, 43% kopiuje je na pendrive. Dostępne na rynku rozwiązania pozwalają nam w bardzo kompleksowy sposób zadbać o bezpieczeństwo danych przechowywanych na naszych urządzeniach.
Wydawać by się mogło, że tworzenie kopii zapasowych w dzisiejszy czasach jest tak naturalne jak poranna kawa czy scrollowanie social mediów tuż po przebudzeniu. Tymczasem, jak podaje SW Research aż 26% badanych nigdy nie wykonało kopii zapasowej swoich danych przechowywanych na telefonie lub komputerze, a tylko 33% robi backup przy zmianie urządzenia.
Przytoczone dane nie napawają optymizmem. Użytkownicy muszą zdać sobie sprawę z kosztów i ryzyka jakie niesie za sobą utrata danych.
– Regularny backup działa lepiej niż polisa ubezpieczeniowa – podsumowuje Hermansdorfer. – Niezależnie od okoliczności utraty danych kopia zapasowa pozwala na minimalizację kosztów związanych z utratą danych. Mam tu na myśli zarówno czas niezbędny na odzyskanie danych, możliwość kontynuacji obsługi klientów biznesowych (kontaktów, zleceń) w sposób niezakłócony czy co gorsza wysokie odszkodowania wynikające z naruszeń regulacji prawnych, np. RODO.
Dane: https://swresearch.pl/news/backup-po-polsku-czyli-jak-polacy-tworza-kopie-zapasowe-danych
***
Comp S.A. to jeden z największych integratorów usług informatycznych w Polsce, specjalizujący się w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań dla rynku handlu i usług oraz z zakresu bezpieczeństwa IT, sieciowego i kryptografii. Comp S.A. to również twórca pierwszej w Polsce platformy usług M/platform, która wspiera lokalne sklepy. Marki Elzab i Novitus dostarczają wielofunkcyjne urządzenia fiskalne oraz zintegrowane rozwiązania dla branży retail. Centrum Usług IT (marka CSS) świadczy kompleksowe usługi związane z infrastrukturą informatyczną.